
Ik heb op Afvallen-weblog al eerder een artikel geschreven over de gezondheidsvoordelen van pure chocolade. Het heeft namelijk, mits in een gematigde hoeveelheid, voordelen voor je aderen en hart. Ook heeft het een rustgevend effect op je geest en ben je minder snel geïrriteerd.
Vandaag las ik in een artikel dat pure chocolade in een nog beter daglicht plaatst. Onderzoekers van de Universiteit van Kopenhagen hebben ontdekt dat pure chocolade veel beter vult dan melk & witte chocolade. Daarnaast ontdekten ze dat puur veel langer tegen een hongergevoel werkt dan de melk variant.
Ze lieten twee groepen in aparte sessies de soorten chocolade eten, de ene dag kreeg de eerste groep puur, en de volgende dag melk chocolade, en omgekeerd. In de vijf uren die volgden na het eten van 100 gram melk of pure chocolade moesten de deelnemers per half uur opschrijven hoe erg hun hongergevoel was. Een opvallende conclusie werd getrokken op basis van die resultaten: door het eten van pure chocolade heb je veel minder snel een hongergevoel.
Na tweeënhalf uur kregen ze bovendien pizza voorgeschoteld, met de instructie om zoveel te eten tot ze vol zaten. De resultaten waren erg duidelijk: de groep die pure chocolade had gegeten, at gemiddeld 15% minder calorieën dan de groep die melk chocolade hadden gegeten.
Bovendien gaven de groepen na het eten van pure chocolade aan dat ze minder zin hadden in zoete, zoute en vette lekkernijen.
Als je dus van plan bent om veel chocolade te gaan eten met kerst (of de 363 dagen rondom kerst), zorg er dan voor dat het puur is en niet melk of wit
Gerelateerde artikelen:
Is pure chocolade goed voor je gezondheid?
Chocolade gezond voor de geest: onderzoek naar chocola-eters

0 Reacties op Pure chocolade vult beter dan melk chocolade en vermindert langer hongergevoel