.jpg)
Langzaam eten wordt vaak geadviseerd in dieetboeken zodat je sneller vol bent – maar dit was tot nu toe nooit bewezen. Een kleinschalig onderzoek in de Verenigde Staten heeft hier verandering in gebracht: door langzaam te eten, consumeer je minder calorieën.
Hoofdonderzoekster Kathleen Melanson van de University of Rhode Island heeft een onderzoek gedaan onder dertig vrouwen van middelbare leeftijd. Aan deze vrouwen werd gevraagd om een groot bord pasta op te eten tot het punt dat ze comfortabel vol waren. Dit werd een aantal keren herhaald, met instructies om de ene keer snel te eten en de volgende keer langzaam.
Wat bleek:
- Als ze snel aten consumeerden de vrouwen 646 calorieën in ongeveer 9 minuten.
- Als ze langzaam aten consumeerden de vrouwen 579 calorieën in ongeveer 29 minuten.
Dat betekent dus dat je, door langzaam te eten, gemiddeld 67 calorieën minder opeet. Als je dit drie maaltijden per dag doet is dat bijna 200 calorieën per dag minder. Het voordeel van langzaam eten is bovendien dat je minder snel weer honger hebt.
Bron: USA Today

0 Reacties op Langzaam eten: het werkt echt!