Kinderen niet per se dik door overmatige voedselinname

dik-door-genenEr is eindelijk bewijs dat niet alle dikke kinderen te zwaar zijn door overmatige voedselinname. Hoewel overeten nog steeds geldt als de belangrijkste oorzaak van overgewicht en obesitas onder (jonge) kinderen, hebben wetenschappers van de universiteit van het Engelse Cambridge aangetoond dat sommige vormen van (ernstig en extreem) overgewicht worden veroorzaakt door mutatie van bepaalde genen.

Overgewicht door genen – Onderzoek

Wetenschappers van de Universiteit van Cambridge onderzochten 300 kinderen met ernstig overgewicht. Zij zochten met name naar zogenaamde “dubbelingen” en ontbrekende stukjes gen. Er bleek een duidelijk verband te bestaan tussen het ontbreken van een deel van chromosoom 16 en extreem overgewicht. Hiermee is voor het eerst wetenschappelijk bewijs geleverd dat bepaalde vormen van (ernstig en extreem) overgewicht onder (jonge) kinderen niet altijd door te veel en/of slechte voeding wordt veroorzaakt.


Overgewicht door genen – Gevolgen

Uit recentelijk onderzoek blijkt dat sommige overgewichttypes onder kinderen te wijten zijn aan bepaalde vormen van genetische mutatie. Leidinggevend en uitvoerend onderzoeker Dr. Matt Hurles van het Wellcome Trust Sanger Institute zegt dat hiermee het eerste bewijs is geleverd dat bepaalde genetische afwijkingen zijn gekoppeld aan bepaalde metabolische aandoeningen, waaronder zwaarlijvigheid / overgewicht / obesitas. Dr. Sadaf Farooqi van de Universiteit van Cambridge zegt dat deze studie aantoont dat overgewicht een serieus medisch probleem is en nog veel meer wetenschappelijk onderzoek verdient.

Overgewicht door genen – Conclusie

Bovengenoemd onderzoek kan wereldwijd een grote impact hebben. In Groot-Brittannië staat de overheid bijvoorbeeld al op het punt om ouders van zwaarlijvige kinderen wettelijk aan te pakken wegens kindermishandeling. Enkele van de onderzochte kinderen waren zelfs al uit huis geplaatst, omdat het vermoeden bestond dat zij door hun ouders met opzet werden overvoed. Ik denk dat deze resultaten super zijn, maar dat we op moeten passen dat mensen nu niet gaan denken “dat het dan wel een chromosoom-16-gevalletje zal zijn” en kinderen vervolgens gewoon verder laten teren op patat en snacks. Het aantal kinderen met obesitas neemt namelijk nog steeds toe. Of ook de aanwezigheid van het “overgewicht-gen” bij kinderen groeit, is nog maar de vraag.


Eén reactie op “Kinderen niet per se dik door overmatige voedselinname”

  1. WonderWoman zegt:

    Precies, dit soort onderzoeken worden veel te vaak gezien als een excuus, terwijl het voor de meerderheid niet van toepassing is.

Reageer op dit artikel