De wereld heeft al vele tientallen jaren te kampen met eindeloze reeksen dieetconsulenten, fitnessgoeroes, afslankexperts en allerlei andere zelfbenoemde deskundigen op het gebied van sport en gezondheid. Nieuwe dieetmethodes schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond en graven doorgaan ook heel snel weer hun eigen graf. Het ideale dieet werd jammer genoeg nog niet eerder gedefinieerd, maar wellicht is daar onlangs verandering in gebracht. ‘Nutrition Action’, de nieuwsbrief van het Amerikaanse ‘Center for Science in the Public Interest (CSPI)’, expliceerde namelijk recentelijk het beste dieet om hartziekten te voorkomen. Dus als je op zoek bent naar een gezond dieetprogramma, dan kun je het een heel stuk slechter treffen.
Drie diëten – Eiwitten, vetten en koolhydraten
De ‘OMNI Heart Study’ is een gerenommeerd, grootschalig en vooruitstrevend onderzoek waarbij wordt gekeken of het eten van voedingsmiddelen met bepaalde voedingsstoffen de bloeddruk kan verlagen en de kans op hartziekten kan verkleinen. In de bovengenoemde nieuwsbrief werden de drie variaties van het dieet geanalyseerd dat binnen de OMNI Heart Study wordt gebruikt. Alle drie de variaties zijn rijk aan groenten en fruit. Elk van de diëten bevat ofwel een grote hoeveelheid eiwitten, ofwel een grote hoeveelheid onverzadigde vetten, ofwel een grote hoeveelheid koolhydraten.
Goed voor je hart dieet – Voedingswaarden
De extra koolhydraten werden met name uit vijf theelepels dagelijks toegevoegde tafelsuiker gehaald. Meer dan de helft van de eiwitten werd uit niet-dierlijke bronnen verkregen. En de meerderheid van de onverzadigde vetten kwam uit olijf- of canola-olie. Alle drie de diëten bevatten lage gehaltes aan transvetten, verzadigde vetten, natrium (zout) en toegevoegde suikers en waren rijk aan kalium, magnesium, calcium en vezels.
Goed voor je hart dieet – Onderzoeksresultaten
Elk van de drie diëten hielp mensen met een hoge bloeddruk hun bloeddruk te verlagen en mensen met een hoog LDL cholesterol hun bloedcholesterolgehalte te verlagen. De diëten met relatief veel eiwitten en vetten hielpen ook nog eens het triglyceridegehalte te minderen. Volgens onderzoekers eindigden het vetrijke en eiwitrijke dieet vrijwel gelijk, maar deed het eiwitrijke dieet het goede HDL cholesterolgehalte dalen. Met betrekking tot het voorkomen van hartziekten is een dieet met relatief veel eiwitten dus veel beter dan een dieet met relatief veel koolhydraten en een dieet met relatief veel onverzadigde vetten nog ietsje beter dan een dieet met relatief veel eiwitten.
Goed voor je hart dieet – Conclusie
Hoewel het CSPI een heleboel cijfers en gegevens overlegt, kom je al een heel eind door een aantal basisprincipes door te voeren. Zo stelen groenten overduidelijk de show. Ze zouden de helft van je bord moeten bedekken, zowel tijdens de lunch als tijdens het diner. Ze moeten bovendien in de plaats komen van hetgeen je nu eet en niet in aanvulling op je huidige maaltijden. De inname van verzadigde vetten dien je niet te voorkomen, maar wel te beperken. Cholesterol, toegevoegde suikers en zout dien je tot een minimum te beperken. Het toevoegen van bonen en noten aan je dieet is een belangrijk aspect van het ‘OMNI Heart Study’ dieetplan en ook het eten van voedingsmiddelen met een lagere “caloriedichtheid” is erg belangrijk. Zo zorg je ervoor dat je niet minder eet, maar wel minder calorieën binnenkrijgt. Het inperken van “vloeibare calorieën” is tevens van groot belang. Dit doe je door meer water, thee en zwarte koffie te drinken en minder frisdranken, fruitsappen en alcoholische dranken. Het schrappen van calorieën uit drankjes bleek zelfs belangrijker te zijn dan minder eten.

0 Reacties op Het “goed voor je hart dieet”