
De omega’s vliegen je bijna dagelijks om de oren en je wordt gebombardeerd met termen als visolievetzuren of je nu wilt of niet. Omega 3 vetzuren zijn hot. Alles waar ze worden ingestopt, van capsules tot margarine en van drankjes tot eieren, vliegt als warme broodjes over de toonbank. Omega 3 vetzuren zijn vetzuren die het lichaam nodig heeft, maar die het lichaam niet zelf aanmaakt en dus uit voeding gehaald dienen te worden.
Omega 3 vetzuren zijn weldegelijk goed
Volgens dr. Marianne Geleijnse, voedingsepidemioloog en docent aan de Universiteit Wageningen wordt er wel heel gemakzuchtig omgesprongen met omega 3 vetzuren. Volgens haar zijn omega 3 vetzuren inderdaad heel goed voor de gezondheid, maar is het bij de meeste mensen onbekend dat er verschillende omega 3 vetzuren bestaan.
Het ene is echter beter dan het andere
De soort die ons lichaam vooral nodig heeft zijn de EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur) varianten. Dit zijn dierlijke omega 3 vetzuren die voornamelijk voorkomen in vette vis. Het omega 3 vetzuur dat toegevoegd wordt aan margarine, zuiveldranken en meer van dat soort producten, is ALA (alfalinoleenzuur). Het effect dat ALA heeft op de gezondheid is ten opzichte van EPA en DHA veel geringer. ALA wordt door het lichaam wel deels omgezet in EPA en DHA, maar dat gebeurt ineffectief en slechts in geringe mate.
Waar haal je ze vandaan ?
De ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) omega 3 vetzuren is 450 mg. Gemiddeld krijgt men slechts 200 mg per dag binnen. Twee keer per week vis eten, waarvan eenmaal vette vis, zorgt voor de aanbevolen hoeveelheid. Supplementen als visolie-capsules bevatten hoge doseringen omega 3, maar het positieve effect ervan zit hem niet in grote hoeveelheden tegelijkertijd, maar juist in regelmatige inname.
Wat doen ze, en in hoeverre is dit geloofwaardig?
Deskundigen van de Universiteit Wageningen waaronder dr. Marianne Geleijnse hebben vastgesteld dat omega 3 zeer waarschijnlijk goed is voor het hart- en vaatstelsel, een positieve invloed heeft op de hersenen van jonge kinderen en van nut kan zijn bij depressie en ziektes als Alzheimer. Voor ontstekingsaandoeningen zoals reuma en de ziekte van Crohn en voor diabetes kan omega 3 de symptomen verlichten. Daarnaast heeft omega 3 waarschijnlijk een positief effect op darmkanker. Geleijnse drukt zich echter voorzichtig uit over onderzoeksresultaten in het algemeen, want zij vindt dat veel mensen die daar baat bij hebben, zich te voorbarig uitdrukken over omega 3. Veel onderzoek wordt verricht in opdracht van de farmaceutische- of voedingsmiddelenindustrie of is de kinderschoenen nog niet ontwassen.
Gerelateerde artikelen
Voordelen van Omega-3 en Omega-6 vetzuren (meervoudig onverzadigde vetzuren)
Haring; zilverkleurig, rauw en heel erg gezond
Recept voor gestoomde zalmsalade met grapefruit-gember dressing

0 Reacties op Feiten en fabels over de populaire omega 3 vetzuren